Eva Solo
Eva Solo - brandhistorie, mission og designikoner
Hvem var Eva? Mærkets historie
Eva Solo er en danskejet familievirksomhed, der blev grundlagt for over 100 år siden af Kai Rohde Fog. Virksomheden blev opkaldt efter datteren til administrerende direktør Eva, og ejes nu af repræsentanten for fjerde generation af familien - Jan Engelbrecht, søn af Eva. Den første designklassiker fra Eva var brød- og kødskæremaskinen fra 1952, men da virksomhedens designere fulgte udviklingen af det moderne hjem, begyndte de snart at udvikle køkkenredskaber, der ikke kun var designet til at gøre livet i køkkenet lettere, men som også var stilfulde nok til at stå fremme i de åbne køkkener, der blev populære i 1970'erne.
I 1997 lancerede Eva en lille serie af køkkenredskaber, som blev meget populære. Serien fik navnet Eva Solo, fordi den bestod af "solo"-produkter. De viste sig at være en så stor og vedvarende succes, at hele virksomheden i 2010 blev omdøbt til Eva Solo. I dag er Eva Solo med hovedkontor lige uden for København, Danmark, kendt verden over for sine funktionelle produkter af høj kvalitet.
Eva Solo mission og værdier
Virksomhedens mål er at levere følelsesladede, innovative produkter af høj kvalitet til hjemmet - produkter, der udtrykker deres kunders personlighed, samtidig med at de er innovative med hensyn til deres design, funktionalitet og materialevalg. Mærkets fire kerneværdier er: passion, integritet, innovation og forretningssans, og når det kommer til kundernes hjem, skal Eva Solo produkter gøre deres liv lettere og mere stilfuldt.
Eva Solo produkter - "Ja, men..."
I 1949 lancerede Eva en melryster med låg, der også fungerede som citruspresser. Denne dobbelte funktionalitet var en ny idé, og den blev promoveret med sætningen "Ja, men...". Ja! - Det er en melryster... men det er også en citruspresser! I dag designer Eva Solo stadig for at forbedre det moderne hjem og gøre livet lettere ved at få mest muligt ud af hvert enkelt produkt, så det ikke kun er smukt og holdbart, men også funktionelt.
Virksomhedens katalog omfatter ikke kun produkter til køkkenet, men også til spisestuen, stuen, badeværelset og haven og består af tre mærker: Eva Solo (hverdagsprodukter til hjemmet med produktkategorierne: madlavning, servering, bolig og udendørs), Eva Trio (kogegrej, køkkenredskaber og porcelæn, der afspejler professionel kvalitet til hjemmet) og Eva (en serie produkter til bagning og madlavning i ovnen: bløde silikoneforme til brød og kager, stegepander og brødforme med en non-stick SLIP-LET®-belægning).
Eva Solo designere og designikoner
I årenes løb har virksomheden etableret tætte samarbejdsrelationer med førende designere og håndværkere. En af de mest fremtrædende designere i Eva Solo 's historie var designerduoen Tools med Claus Jensen og Henrik Holbæk i spidsen, som har designet hvert eneste produkt i 15 år.
I slutningen af 1970'erne samarbejdede virksomheden med den berømte designer Ole Palsby, som designede den ultimative serie af gryder og pander, der nu udgør Eva Trio-brandet. Disse produkter er kendt for deres karakteristiske design, deres evne til at blive blandet og matchet, deres professionelle kvalitet, og det faktum, at gryderne kan stables.
Eva Solo har også arbejdet sammen med Thomas Pedersen og ARDE design studio - en af Skandinaviens førende eksperter i møbeldesign.
I årenes løb er Eva Solo blevet tildelt mere end 200 internationale designpriser, herunder iF Product Design Awards, Good Design Awards, Red Dot Design Awards og Designpreis. De mest populære produkter fra Eva Solo serien er:
- Eva Solo køleskabskarafler (drypfri)
- Te- og kaffeprodukter
- Legio Nova-serien - en kollektion af spisestel og bageudstyr
- Foderautomater til fugle